Marko Njavro, General Manager SBU Snacks, Atlantic Štark govorio je za Mark Club na koji način pomiriti tradiciju i inovacije i koji su ključni trendovi u FMCG industriji u ovom trenutku.
Kompanija Atlantic Štark ima dugu tradiciju na tržištu Srbije, a vaši brendovi omiljeni su među potrošačima i prepoznati po kvalitetu. Na koji način pomiriti tradiciju i inovacije kojima težite?
Ova godina je za nas bila izuzetno značajna, jer proslavljamo stogodišnjicu postojanja. Tačnije slavimo sto godina proizvodnje čokolade, koja danas pod brendom Najlepše želje i utisnutim srcem u svaku kockicu čokolade predstavlja svu ljubav i trud koje su zaposleni decenijama ulagali u proizvodnju i razvoj ovog brenda. Idući u susret ovog jubileja mi smo upravo poslednje dve godine radili na tome da tradicionalne Štarkove brendove pripremimo za novih sto. Svesni smo da nove generacije imaju svoje želje i očekivanja i žele uvek neka nova iskustva i to nas je vodilo kada smo ulagali u svoje glavne brendove, u njihovu tehnologiju, redizajn, nove ukuse… Jednostavno menjali smo imidž, koji je rezultirao i novim Štarkovim logotipom, ali su brendovi ostali prepoznatljivi, a opet osveženi sa puno novih izazova.
Ne pričam samo o čokoladi Najlepše želje, gde smo kupili najsavremeniju liniju koja nam daje mogućnost da pustimo mašti na volju kada razmišljamo o novitetima u ovom segmentu, već i o Smokiju koji slavi 50 rođendan, sa svim svojim ekstenzijama ukusa i pakovanja, Bananici koja je eksplodirala sa inovativnom Ledenom, a za vafle i kekse tek pripremamo nova iznenađenja.
U kojoj meri su kompanije u Srbiji spremne na implementiranje inovacija u svom poslovanju? Gde su inovacije najvidljivije i šta po ovom pitanju radi Atlantic Štark?
Inovacije zahtevaju konstantna ulaganja i spremnost da se brzo prilagođavamo zahtevima tržišta, jer ono što je danas novo – već sutra nije. Naravno, jako je značajno negovanje kreativnosti i među zaposlenima i njihovo podsticanje da predlažu i prihvataju promene, jer suština napretka podrazumeva zajednički cilj, usmeren na to da naše brendove, kroz sve njihove procese, dodatno poboljšamo i učinimo još važnijim. Dakle, mi u Atlantic Grupi smo inspirisani željom da nađemo nove načine kako da naše potrošače uvek iznova iznenadimo i oduševimo, svesni da se potrošačke navike i potrebe menjaju, a da mi kao kompanija treba da budemo znatiželjni i da otkrivamo nove prilike i nova tržišta. Cilj nam je da novi proizvodi, brendovi i selektivno odabrana tržišta postanu novi izvori kompanijskog rasta te temelji poslovanja u budućnosti. Nezavisno od trenutne geopolitičke i ekonomske situacije koja nosi sa sobom niz problema i pritisak na profitabilnost, i dalje planiramo povećana kapitalna ulaganja, jer smatramo da samo tako možemo da zadržimo konkurentnost i iz krize izađemo jači. U toku su pripreme za novu proizvodnu opremu na linijama vafla u Beogradu i keksa u Ljuboviji, što će unaprediti kvalitet gotovih proizvoda i omogućiti inovacije u kategorijama na koje ćemo se usredsrediti u narednom periodu.
U kojoj meri inovacije u proizvodnji mora da prati i inovativna komunikacija sa potrošačima?
Ono što danas izdvaja kompanije, kod donošenja strateških odluka, nije sadržaj informacija koje ima, već načina na koji dostupne informacije koristi i procesuira. Ta potreba za istraživanjem i konstantnim preispitivanjem u odnosu na želje potrošača i trendove sa tržišta, jeste ono što danas donosi najveću vrednost biznisu, pa je tako od izuzetnog značaja i način na koji se poruke prenose, ali i primaju od svojih korisnika. U uslovima globalne konkurencije, nemamo opciju da budemo pasivni ili ležerni, već možemo odgovoriti na samo jedan način, a to je kreativna komunikacija, koja uključuje sve moćne alate u svoje komunikacijske strategije. Ali isto tako i doslednost, jer samo istinita i iskrena komunikacija, bez obzira na to da li se radi o sastojcima proizvoda ili marketinškim porukama, gradi poverenje potrošača, a samim tim i veću lojalnost brendu.
Kako ocenjujete FMCG industriju u Srbiji? Koji su glavni trendovi u ovom trenutku?
Prethodne godine COVID-19 krize bile su veliki test kako za proizvođače, tako i za distribuciju, a izazovi u lancu snabdevanja, problemi sa radnom snagom i inflacija troškova samo su nastavak te priče u okviru novih geopolitičkih previranja. Sve to donelo je kako svi to praktikujemo da kažemo, novu realnost i u komunikaciji, ponašanju, navikama, pa i trendovima. Preusmerili smo se na rad od kuće, pa i na konzumaciju u kućnim uslovima, okrenuli smo se digitalnim tenologijama i platformama koje nam omogućavaju da naručimo sve iz fotelje, okrenuli se nekim novim ukusima, eko i organskim pričama, ali nastojali i da udovoljimo sebi i bližnjima, da podlegnemo onom ličnom zadovoljstvu kada je čokolada, ali i grickalice u pitanju. Sve u svemu, biznisi su postali gospodari neizvesnosti, jer činjenica je da se, verovatno brže nego ikada, preferencije potrošača stalno menjaju. Postoje naravno tradicionalni, lojalni potrošači, ali sve je više onih koji su otvoreni za promene i, da tako kažem, manje lojalni. Ali zato danas zahvaljujući društvenim mrežama i informacionim tehnologijama, imamo i neuporedivo više informacija o potrošačima i tržištima sa kojima poslujemo, što nam omogućava da mnogo brže reagujemo. Danas, a verujem da će tako biti i u budućnosti, pobeđuju oni koji imaju snažan portfolio, koji može da zadovolji potrebe različitih potrošača u različitim trenucima konzumacije, ali isto tako i agilnost i fleksibilnost za promene, što Štark dobro zna.
Gde vidite prostor za dalji rast i razvoj Štarkovih brendova?
Možda smo već i odgovorili na to pitanje… Ključ kompanijskog uspeha zavisi od potrošača i njihovog odnosa prema našim brendovima, pa je naš prvi strateški cilj usmeren na kontinuirano stvaranje i održavanje poverenja i uzbuđenja u našim ključnim kategorijama, tako da nastavljamo da jačamo potrošačko iskustvo u kategorijama čokolade i slanih grickalica, ali isto tako ćemo već u sledećoj godini inovirati i keks i vafle pod zajedničkim Štarkovim brendom, takođe, težimo tome da naše ukuse donesemo i potrošačima izvan naših postojećih tržišta, te i izvan postojećih, tradicionalnih kategorija.
Šta za Vas znači REMARKABLE poslovni uspeh?
Remarkable bi opisao kao rezultat/poslovnu godinu kada se spoje dvocifreni rast prihoda i dobiti sa rastom snage/imagea brenda i angažovanosti zaposlenih.