Brend od poverenja je dugoročni proces

Vuk Kosovac, Head of Retail, Executive Board Member, OTP banka Srbija govorio je za Mark Club o bankarstvu sa društvenim uticajem.

Zelena agenda je strateško usmerenje OTP banke u Srbiji. Zašto?

Kao jedna od vodećih kompanija u Srbiji, svesni smo odgovornosti koju imamo prema svom okruženju. Upravo zato, usvojili smo ESG strategiju koja podrazumeva strateški planirane aktivnosti u pogledu zaštite životne sredine, društvene odgovornosti i etičkog korporativnog upravljanja. Odgovornost na svim poljima predstavlja temelj našeg poslovanja, za nas ekonomski rast podrazumeva odgovoran odnos prema prirodnim resursima i okruženju i zato smo odlučili da među prvima u Srbiji uvedemo koncept zelenog bankarstva. Da ovo nisu samo fraze, govore brojne inicijative koje kreiramo i podržavamo, a naše opredeljenje pokazuje i rad na minimalizovanju karbonskog otiska banke. Naš konkretan doprinos je, recimo, što se banka u potpunosti snabdeva električnom energijom iz obnovljivih izvora. Na krovu naše centralne zgrade imamo solarnu elektranu iz koje proizvedena električna energija ide direktno u sistem snabdevanja EPS-a, putem kojeg dolazi do svih naših filijala. Trenutno kreiramo nove, zelene bankarske proizvode, kojima želimo da podstaknemo i naše klijente da budu ekološki odgovorni. Zahvaljujući ovoj viziji, danas smo predvodnik zelene tranzicije u bankarskom sektoru, a ekološki održivo poslovanje je jedno od naših strateških usmerenja.

Očekuje li se od jedne banke da se bavi pitanjima ekologije i da daje svoj doprinos smanjenju karbonskog otiska?

Smatram da je danas apsolutno neophodno da svi, i kao pojedinci i kao kompanije, budemo svesni uticaja klimatskih promena na naš svakodnevni život, i da budemo spremni da damo svoj doprinos u zaštiti životne sredine. Smatram da smo to dužni i sebi, i svojoj deci i zajednici u kojoj živimo i radimo, jer direktno utiče na kvalitet naših života. Vođeni upravo ovim ciljem, ovogodišnje izdanje našeg preduzetničkog konkursa Generator Zero bilo je posvećeno nagrađivanju i podršci rešenjima koja doprinose smanjenju karbonskog otiska. Konkurs je iznedrio fenomenalne inovacije koje značajno utiču na smanjenje karbonskog otiska, a Francusko-srpska privredna komora, nagradila je naš društveno-odgovorni angažman i potvrdila značaj Generatora prestižnim priznanjem Grand Prix. Verujem da je OTP banka primer kako se može ostvariti pozitivan uticaj na sredinu i motivisati svoje klijente i korisnike ka održivom poslovanju.

Šta danas znači bankarstvo sa društvenim uticajem?

Značajan uspeh banke u poslovnom, finansijskom smislu, podrazumeva i posvećenost i odgovornost za razvoj našeg društva u celini. Naš društveni angažman, osim zaštite životne sredine, temelji se na odgovornosti prema tržištu, zaposlenima i zajednici. Krajem 2019. godine pokrenuli smo inicijativu Generator dobrih dela, sa ciljem povećanja vidljivosti socijalnog preduzetništva u Srbiji, a koja će svoj nastavak dobiti i u oktobru ove godine. Banka se odazvala i pozivu Koalicije za dobročinstvo i priključila kampanji „Spasimo hranu, spasimo humanost“, koja se organizuje povodom obeležavanja Nacionalnog dana davanja. Takođe, podrška i ulaganje u sport, kao i promocija olimpijskih vrednosti, predstavljaju jedno od najznačajnijih oblasti u segmentu korporativnih aktivnosti OTP banke, koja je već 20 godina sponzor Olimpijskog komiteta Srbije. Ujedno, ovo je ubedljivo najduže sponzorstvo u srpskom sportu i primer uspešne saradnje između poslovnog sektora sa jednom ovako uglednom sportskom institucijom. Osim sporta, OTP banka ulaže i u kulturu. Tokom naše dugogodišnje saradnje sa galerijom Matice srpske, pružili smo podršku brojnim projektima posvećenim očuvanju nacionalnog kulturnog nasleđa. Ove godine banka je podržala i nagradni književni konkurs izdavačke kuće Booka za originalan i neobjavljen roman na srpskom jeziku.

Zašto je digitalizacija u bankarstvu neophodna za unapređenje korisničkog iskustva?

Poslednjih godina svedočimo sve većoj upotrebi tehnologije u svakodnevnom životu. Pandemija je ovaj proces ubrzala, ali i značajno preorijentisala potrošače na onlajn svet. Danas vam telefon nije samo sredstvo za komunikaciju sa prijateljima, porodicom, već i glavni alat putem kojeg kupujete, radite ili čak i uzimate kredit. Sa promenom navika potrošača, došlo je i do drugačijih očekivanja od banaka. Korisnici danas žele brze, jednostavne i bezbedne usluge – bez odlaska u ekspoziture, čekanja u redovima i obimnih procedura. Upravo zbog toga smo u proteklom periodu radili na unapređivanju naših digitalnih servisa i aplikacija. Uveli smo brojne novine koje omogućavaju da se putem mobilnog telefona obavi veliki broj transakcija, kao što su onlajn keš kredit, plaćanje mobilnim novčanikom – digitalnom karticom u telefonu – kroz mCardApplePay, a od ovog leta i kroz Google Pay uslugu, kao i Pay by Link za generisanje linka za bezbedno plaćanje karticom, a koji se šalje kupcu mejlom ili telefonom, što je dosta praktično za trgovce koji nemaju POS terminal. Istovremeno, nakon razgovora sa korisnicima, lansirali smo novu, unapređenu verziju m-banking aplikacije. Takođe, fokusirani smo i na segment malog i srednjeg preduzetništva i pronalaženja mogućnosti da pomognemo malim biznisima da poboljšaju i unaprede prodaju uvođenjem e-commerce usluge, koja im otvara novi kanal prodaje ka njihovim korisnicima.

Šta za Vas znači REMARKABLE poslovni uspeh?

Svest potrošača se promenila i očekivanja koja imaju od kompanija su značajno porasla. Ovo je uticalo na klimu u poslovnom svetu u kojem profit prestaje da bude jedini kriterijum za uspeh. Danas morate da pokažete brigu prema korisniku i u situacijama kada to ne donosi direktnu korist ili čak predstavlja gubitak. Ukoliko nije praćen poverenjem, korporativnom kulturom koja klijenta stavlja u centar pažnje i društvenom odgovornošću, sam profit u jednoj godini ne predstavlja faktor stabilnosti na koji kompanija može dugoročno da se osloni. Jedino uspeh iza kojeg stoji kombinacija svih ovih elemenata može da se nazove REMARKABLE poslovnim ostvarenjem.