Nove tehnologije transformišu potrošačka iskustva

Violeta Kovačević, CEO, Mercator-S govorila je za Mark Club na koji način nove tehnologije transformišu potrošačka iskustva.

Mercator-S je prošle godine postao deo Fortenova grupe. Šta to konkretno znači za potrošače, a šta za vaše zaposlene?

Fortenova grupa je najveća regionalna kompanija. Posluje u pet zemalja i ima više od 100 poznatih regionalnih brendova. Posvećena je unapređenju svojih poslovnih operacija u svim poslovnim segmentima koji uključuju 29 proizvodnih postrojenja, 2.500 maloprodajnih objekata, kao i radno okruženje za svojih 45.000 zaposlenih.

Fortenova se 2021. formalno pridružila UN Global Compactu, najvećoj svetskoj inicijativi za održivi razvoj i korporativnu održivost. Time je postala deo velike zajednice od 18.000 članica u 162 zemlje sveta, koje su se obavezale na poštivanje UN Agende za održivi razvoj do 2030. U skladu s tim, sproveli smo niz aktivnosti i inicijativa sa pozitivnim uticajima na svim tržištima na kojima poslujemo. Ti su se uticaji osetili i izvan naše organizacije (među našim kupcima, klijentima, poslovnim partnerima i u lokalnoj zajednici).

Jedna od bitnih inicijativa koju treba pomenuti jeste i regionalni projekat Digitalizacije poslovanja, koji Fortenovu svrstava u red inovativnih kompanija, koji će integrisati informacione tehnologije u ključne segmente svog lanca vrednosti. Za sve nas to znači mnogo, jer će dobavljači, naši kupci, ali i mi zaposleni, imati koristi od toga.

Integracija u jednu takvu organizaciju znači da smo dobili stabilnog vlasnika, koji nam nudi značajan know-how i prostor za dalji razvoj kompanije Mercator-S. Integracija u jedan tako veliki sistem će nam obezbediti novi investicioni ciklus, i upravo zbog toga nastavljamo sa strategijom razvoja i širenja maloprodajne mreže u Srbiji, i ulaganjima u razvoj logističkih kapaciteta. Za Mercator-S je ključno da će, unutar Fortenova grupe, biti deo najveće maloprodajne mreže u regionu, što podrazumeva i jačanje stabilnosti lanca nabavke i pozitivan uticaj na dobavljače, kroz mogućnosti za dalji razvoj njihove delatnosti i brendova. Mercator-S će i ubuduće biti fokusiran na stratešku saradnju sa lokalnim dobavljačima, a ova integracija će doprineti rastu i razvoju poljoprivrede i prehrambeno-prerađivačke industrije, i to ne samo u Srbiji, nego i u celom regionu.

S obzirom na brze promene, nove tehnologije i sve zahtevnije potrošače, kako vidite budućnost ritejl industrije?

Razvoj novih tehnologija nesumnjivo će transformisati potrošačka iskustva u kupovini, ali način na koji ritejleri budu na njih regovali i kretali se kroz te promene, odrediće budući poslovni model maloprodaje i način na koji kupujemo. Postoje tri teme koje će definisati ritejl industriju u budućnosti – upotreba „big data“, kako olakšati kupcima da žive zdravije i održivo poslovanje.

Očekivanja potrošača svakodnevno rastu, a zajedno sa njima menja se i perspektiva iz koje svi mi, ili bar većina, posmatramo svet u kojem živimo. Ova paradigma je odlično objašnjena na primeru tzv. blue dot customer. Svako od nas je nekad, dok je putovao bio u situaciji da se orijentiše uz pomoć velike papirne mape. I kada uzmete mapu, šta je prva stvar koju treba da uradite da biste mogli da je koristite – da locirate gde se nalazite. Tek tada možete da vidite gde i kako dalje. I takav pogled na svet je svima nama stvarao osećaj da smo mi jedna mala tačka na ovoj planeti i da je naš zadatak da pronađemo svoje mesto i da dalje prilagođavamo kretanje u odnosu na okruženje.

Kako je danas? Vi danas kad otvorite Google Maps na telefonu, na sredini ekrana se pojavi plava tačka koja pokazuje vašu aktuelnu lokaciju. I šta se dešava kada se pomerate? I dalje ste u centru. Okruženje se prilagođava vama. Ceo svet je prikazan iz vaše perspektive. Danas se ljudi na taj način ponašaju i drugim oblastima života, naročito u kupovini. Tu sve mora da bude prilagođeno potrebama potrošača i njegovoj perspektivi. Potrošači od nas očekuju da prepoznamo gde su, odnosno, putem kog kanala obavljaju kupovinu, šta su njihove trenutne potrebe i ono što je ključno da predvidimo – šta će želeti u budućnosti. Zato je digitalizacija biznisa, u smislu analize potreba i potpunog prilagođavanja kupcu, kao što je to npr. uradio Google, budućnost retail biznisa.

Da li će online korpa u nekom trenutku potpuno zameniti offline kupovinu i kada to možemo da očekujemo?

Pandemija je globalno i lokalno ubrzala rast e-trgovine, ali ipak verujem da će ovaj deo Balkana zasigurno još neko vreme uživati u odlasku u komšijsku prodavnicu. Tehnologija i okruženje se menjaju sve brže, mnogo faktora utiče na to u kom pravcu ćemo se kretati, i zato mislim da će agilnost biti ključna za razvoj trgovine u budućnosti. Upravo zato smo mi odabrali omni-channel strategiju, sa ciljem da budemo sveprisutni, i da u svakom trenutku budemo tamo gde je i naš kupac. Zato pažljivo osluškujemo tržište i na sve veći broj online porudžbina, koje kontinuirano beležimo iz meseca u mesec, odgovorićemo kreiranjem ultra modernog web shopa kao podršku našem rastu u ovom segmentu. Ponosni smo i na ceo naš IDEA online tim, koji je prepoznala i E-commerce asocijacija Srbije, i IDEA online prodavnicu nagradila priznanjem „The most innovative retail chain“ u okviru Hot Spot eCommerce Awards.

U kojoj meri je tržište maloprodaje u Srbiji razvijeno?

Srbija ima veliki udeo tradicionalne trgovine. Čak i za region Centralne i Istočne Evrope udeo tradicionalne maloprodaje u Srbiji još uvek je veoma visok. Prema izveštaju Euromonitora, on iznosi 53%, dok je na primer u Hrvatskoj 24%, a u Sloveniji 9%. Pred nama je, definitivno, vreme velike konsolidacije maloprodaje, i u tom periodu će najveći trgovinski lanci, odnosno organizovana trgovina, preuzeti znatno veću ulogu nego što je ima danas. Tako je bilo u svim razvijenim zemljama u svetu, pa verujem da će tako biti i kod nas.

Šta za Vas znači REMARKABLE poslovni uspeh?

Mislim da za REMARKABLE poslovni rezultat možemo smatrati onaj koji je dobar i za kompaniju koja ga je kreirala, ali i za zajednicu u kojoj je taj rezultat stvoren. Danas je neophodno da moderna kompanija svoje poslovanje gradi kroz “core business” delatnosti, kroz digitalnu transformaciju, i razvoj ljudi i kulture, ali je vrlo važno da to radi na način da bude društveno odgovornija i ekološki svesnija.