Sanja Miladinović, Menadžerka za regrutaciju, selekciju, privlačenje i razvoj talenata, PepsiCo i dobitnica Mark Awards priznanja u kategoriji EMPLOYER BRANDING MANAGER OF THE YEAR, koje dodeljuje Marketing mreža najuspešnijim stručnjacima iz kompanija u Srbiji.
Kako biste ocenili stanje employer brandinga u Srbiji?
Svima nama koji smo u ovoj temi već dugi niz godina potpuno je jasno da je zapošljavanje top talenata, ali pre svega njihovo privlačenje, a zatim i zadržavanje, izazovnije nego ikad. Gde god da pogledate, evidentna je potreba kompanija da se brendiraju kao poslodavci i za sebe pronađu najbolje ljude. To je globalni trend, koji je aktuelan i kod nas, i ove izazovne okolnosti su značajno „prodrmale“ kompanije i njihove timove i pokrenule na akciju u ovoj oblasti.
Kada je reč o Srbiji, veoma me raduje da se ova oblast ubrzano menja. Svedoci smo brojnih kreativnih employer branding kampanja, kao i značajnog porasta oglašavanja u ovoj oblasti i to kroz sve kanale – bilborde, digital, PR. Međutim, mnogo važnije jeste da employer branding procesi dobijaju podršku biznisa, strateški pristup, jasnu strukturu, precizno postavljene ciljeve i KPI-jeve. I to je odlična vest za sve – za potencijalne zaposlene, koji znaju šta mogu da očekuju od svog budućeg poslodavca, do organizacija koje će adekvatnom komunikacijom svog punog potencijala imati priliku da angažuju najtalentovanije.
Šta uspešne kompanije danas mogu dodatno da ponude svojim zaposlenima i privuku talente?
Čini mi se da je ulazak generacije Z u svet biznisa značajno uticao na paket benefita koji kompanije nude. Tome je, naravno, doprinela i pandemija, koja je na listu prioriteta zaposlenih postavila i bolji work-life balans, veću fleksibilnost u radu, potrebu da se stres, tempo i prekovremeni sati smanje. Naravno, važno je i da zaposleni veruju u svrhu i vrednosti kompanije, da vide svoj doprinos u ostvarenim poslovnim rezultatima, da budu prihvaćeni, osnaženi i ohrabreni u doprinosu koji daju, uz mogućnost da napreduju i rastu – kako profesionalno, tako i lično. Verujem da svi ovi elementi predstavljaju dobitnu kombinaciju kada je reč o tome šta kompanije nude.
Ako pogledate brojna istraživanja, svrha je jedan od ključnih motivatora za angažovanost zaposlenih, uz prilike za učenje i rad na izazovnim projektima. Naravno, to je promenljivo i važno je da pratimo i da razumemo naše zaposlene i potencijalne kandidate. Meni je ključno, a verujem svima koji žele da studiozno rade na privlačenju talenata, da se kultura za koju se opredelimo živi, da ne propagiramo nešto što nam nije svojstveno, niti prilagođeno našem modelu biznisa i načinu rada. Naša industrija je brza, dinamična i istovremeno inspirativna. Kandidatima treba približiti kako izgleda raditi u kompaniji PepsiCo, nemamo svi iste prioritete i ambicije. Ja volim, kad pričam sa kandidatima da budem transparentna, da kažem koji su izazovi, ali i šta je moje lično iskustvo, šta mene inspiriše i motiviše i šta sam ja dobila dolaskom u ovu kompaniju koja nudi toliko mogućnosti za rast i razvoj. To smo pitali i naše kolege, šta je njima presudno, koji su ključni atributi kompanije i tako smo kreirali poruku koju dalje prenosimo.
Da li živimo u eri krize talenata?
Zapravo, mislim da nije reč o krizi talenata. Njih definitivno ima. Ono što jeste izazovno jeste činjenica da oni ne žele isto što i njihovi roditelji ili ranije generacije. Kandidati danas biraju kompanije, imaju opcije da rade „remote“ mnogo više nego ranije, zanima ih odgovornost kompanije i održivi razvoj. Žele drugačije uslove rada i njihova razmišljanja su pretežno „out of the box“. Zalažu se za to da uživaju blagostanje na mestu na kojem rade, jer smatraju da samo tako mogu ispoljiti svoju kreativnost, a samim tim i talenat.
Sa druge strane, nastaju nove profesije, zanimanja i specijalizacije, a kompanije nastoje da svoje poslovanje prilagode novim tržišnim uslovima i kreiraju takvu radnu atmosferu koja će odgovarati mlađim generacijama, ali ujedno i ostvarivati konkurentnost na tržištu. U ovom trenutku, potrebno je da talente animiramo i privučemo onim što odgovara njihovom vrednosnom sistemu i stilu života, ali i da naš brend promise bude ispunjen, jer je to jedini način da ih zadržimo. Verujem da je sve više važno ulaganje u ljude i na to kako radimo, ne samo šta postižemo, i to je pitanje koje će vam otvoreno postaviti na razgovoru za posao.
Koji projekat biste izdvojili u 2021. godini na koji ste najponosniji, a koji je ostvario izuzetne rezultate?
Definitivno lokalni pristup za Dare To Do More izazov, našu kampanju za diplomce, koja je imala odličan odziv kod kandidata i približila PepsiCo našoj ciljnoj grupi. Veoma je bilo dinamično, prilagođeno i kreativno, ispričano iz ugla naših kolega koji su prošli kroz taj program. Uključili smo njih u dizajn ključnih komunikacija i oni su preneli dalje svoju poruku. Sarađivali smo sa influenserima, uspeli da ubedimo naše kolege na globalu šta to znači za naše lokalno tržište i proširili mrežu strateških partnera, i online i offline, brojne studentske organizacije i univerziteti su preneli naš poziv i priču. Sektor hrane i pića je uzbudljiv prostor, pun novih ideja i napravili smo ovaj izazov da bismo se približili talentovanim mladim ljudima. To je platforma na kojoj diplomci mogu da dele sopstvene ideje i rade sa našim timom stručnjaka, kako bi naučili kako da pitchuju i realizuju svoje ideje već na početku svoje karijere. Projekat je dobio i nagradu kao najuspešniji projekat za regrutaciju na Best Employer Brand Awards Adria 2021.
Ipak, najponosnija sam kada vidim sveže diplomce, koji su uspešno prošli proces selekcije bez ikakvog radnog iskustva, kako rastu i razvijaju se dalje kroz biznis. Suočavajući se sa različitim izazovima i rešavajući brojne zadatke oni su stasali u iskusne mlade ljude koji sada unose inovacije na tržište, ali i čvrst stav u rešavanju različitih kriza. Imala sam prilike da radim sa mnogo generacija, neki od njih osnovali su sopstvene firme, drugi su postali uspešni menadžeri na glasu, treći su konsultanti itd. Upravo ta zaostavština, koju sam ostavila iza sebe, motiviše me, daje mi vetar u leđa i znak je da uspešno obavljam svoj posao.
Šta za Vas znači Mark Awards priznanje i kako će ono uticati na Vašu dalju karijeru?
Pre svega, veliko mi je zadovoljstvo što u Srbiji imamo jedno ovakvo priznanje za rad na polju brendiranja poslodavaca i da je ovo oblast koja je prepoznata kao važna za razvoj našeg tržišta i kompanija pojedinačno. Ovo je značajan vetar u leđa svim employer branding timovima, jer imamo saznanje da se naš rad i doprinos na promociji i unapređenju korporativne kulture, internih vrednosti i dobre atmosfere vrednuju, i pomažu i kompanijama i talentima da nađu svoje dugoročne poslovne saborce i da kreiramo dobre prakse u regionu i delimo iskustva.